Penulisan A

Terima kasih kepada pelajar yang bertanya mengenai karangan jenis dailog. Berikut adalah tip meneulis karangan jenis dialog

PENULISAN DIALOG 1

DIALOG 1

TIP PENULISAN

• Karangan jenis dialog , biasanya melibatkan dua orang atau lebih yang berbual atau berbincang tentang sesuatu perkara.
• Karangan jenis ini boleh dibahagikan kepada dua bentuk , dialog atau perbualan, dan wawancara atau temuramah.
• Sebelum menulis karangan ini anda harus memahami kehendak soalan ,mencari isi penting dan menentukan jalan ceritanya terlebih dahulu.
• Dalam karangan dialog, kedua-dua pihak harus saling bertanya atau memberikan jawapan, dan memberikan pendapat. Untuk menulis temuramah pula pihak yang menemuramah akan mengemukakan soalan dan yang ditemuramah akan menjawab soalan yang diajukan.
• Pastikan anda menggunakan kata ganti diri yang sesuai yang sesuai dengan watak dan situasi dialog tersebut. Contohnya jika orang yang diajak berbual lebih berumur, gunakan panggilan “Encik”, “Tuan” ,atau “Pak cik”.
• Tidak digalakkan menggunakan kependekan seperti “kan”, “tak”, dan “tidak”.
• Penggunaan bahasa kiasan dan peribahasa adalah digalakkan supaya dialog lebih menarik.
• Jangan salah format, markah anda akan dipotong.

Peringatan
Soalan dialog pernah ditanyakan dalam UPSR 1994 dan 1996

Soalan Perbincangan

Sementara menunggu bas, kamu berbual-bual dengan rakan kamu tentang faedah membaca.
Tulis perbualan antara kamu dan rakan kamu. Panjang dialog kamu mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

Langkah 1

Kamu mestilah membaca soalan karangan tersebut dengan teliti . Fahamkan tema atau kehendak dialog yang hendak ditulis . Garis maklumat-maklumat yang penting supaya anda tidak melakukan kesilapan semasa membuat rangka karangan.

Langkah 2

Berdasarkan tema atau tajuk kamu bolehlah membuat kerangka karangan . Sebaik-baiknya kerangka karangan yang hendak dibuat berdasarkan peta minda. Peta minda hendaklah seberapa ringkas .

Langkah 3
Berdasarkan peta minda di atas , anda bolehlah menulis karangan anda. Semasa mengarang , binalah ayat-ayat yang betul mengikut tatabahasanya supaya anda tidak kehilangan markah di bahagian ini. Baca contoh karangann di bawah ini.

Contoh Karangan

Anis : Amin, mana ada orang yang membaca sementara menunggu bas?

Amin : Betul kata kamu Anis. Kata cikgu, kalau di Jepun keadaannya berbeza.
Membaca telah menjadi budaya kepada masyarakat mereka.Sementara menunggu bas mereka membaca, bukan hanya berbual kosong.

Anis : Sepatutnya masyarakat kita telah sedar bahawa dengan membaca akan dapat menambah ilmu pengetahuan dan seterusnya dapat melahirkan masyarakat yang bermaklumat.

Aimin : Tidaklah seperti katak di bawah tempurung.

Anis : Selain itu dengan membaca juga kita dapat memenuhi masa terluang.
Sebaliknya , seseorang itu akan mudah terpengaruh aktiviti yang
tidak berfaedah.

Amin : Betul kata kamu , Anis. Kita juga boleh memperolehi hiburan
dengan membaca. Katakan kita membaca buku cerita, kita akan
berasa terhibur, selain mendapat pengajaran daripada cerita tersebut.

Anis : Bukan itu sahaja , malah dengan membaca , penguasaan bahasa
kita akan meningkat. Sejak saya banyak membaca buku-buku
cerita bahasa Inggeris. Nampakanya bahasa Inggeris saya meningkat.
Oh, bas dah sampai , mari kita naik!
Amin : Tunggu dulu , orang belum turun !

Langkah 4

 Selepas mengarang , anda hendaklah membaca semula karangan . Betulkan semua kesalahan tatabahasa dari segi penggunaan perkataan ,struktur ayat, penggunaan imbuhan , tanda baca dan ejaan.

Latihan minggu ini.

Tulis karangan di bawah ini . Bagi tiap-tiap soalan panjangnya mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan dan tidak melebihi 120 patah perkataan.

1 Kamu dan dan rakan kamu sedang mengambil angin di taman. Kamu dan rakan kamu berbual-bual tentang cara-cara mengindahkan lagi kawasan taman tersebut
Tuliskan perbualan kamu dan rakan kamu selengkapnya.

2 Kamu membuat panggilan telefon kepada rakan kam memberitahunya bahawa kamu tidak dapat hadir ke sekolah untuk aktiviti kokurikulum pada hari itu. Nyatakan sebab-sebab kamu tidak hadir untuk disampaikan kepada guru kamu.

Tuliskan perbualan kamu dan rakan kamu selengkapnya.

3 Andaikan kamu dan rakan kamu sedang berada di dalam bas yang akan membawa kamu melawat sambil belajar. Kamu dan kawan kamu berbual-bual mengenai faedah-faedah yang boleh diperolehi apabila kamu menyertai lawatan sambil belajar.

Tuliskan perbualan kamu dan rakan kamu selengkapnya.

GLOSARI:

• Perkataan-perkataan yang terdapat dalam ruangan ini dipilih daripada
Huraian Sukatan Pelajaran Tahun 5 dan 6.

alih : berubah , berganti , berpindah , bertukar
arif : berilmu , cerdik , pandai , bijaksana
basmi : banteras , membinasakan , memusnahkan, menghapuskan
cocok : sama padan, sepakat, sesuai
gegas : tergesa-gesa , terkejar-kejar , terburu-buru
harmoni : tenteram , aman damai , serasi , sesuai
ikrar : berjanji , pengakuan , bersumpah
jati : sejenis kayu , asli , tulen , yang sebenarnya
landas : pelapik , alas untuk memotong atau menghiris
perihal : sesuatu peristiwa, keadaan , kejadian ,
setimpal : sebanding , seimbang
telatah : gerak-geri , kelakuan , perangai ,tingkah laku
Contoh latihan karangan soalan 3

Kim : Tahun ini sahaja , sudah tiga kali kita menyertai lawatan
anjuran kelab dan persatuan di sekolah kita.

Siti : Betul kata kamu Kim. Tahun lalu empat kali.

Kim : Kata orang , banyak berjalan akan luas pemandangan.
Ini bermakna, mengikuti lawatan boleh menambah
pengetahuan. Pengetahuan ini pula boleh kita kaitkan
dengan pelajaran yang kita pelajari di bilik darjah.

Siti : Memang betul kata kamu Kim . Selain itu , aktiviti ini
secara tidak langsung dapat mengisi masa lapang
dan dapat memberikan kerehatan kepada minda kita .

Kim : Kerajaan pun menggalakkan kita melancung . Adalah
diharapkan dengan aktiviti ini akan menambahkan kecintaan kepada tanah air.Katakan kita melawat Melaka, kita akan
melihat kesan sejarah keagungan Kesultanan Melayu Melaka.

Siti : Kim , awak jangan lupa , sebelum ini saya dan awak
tidaklah begitu mesra tetapi disebabkan kita sering
bersama-sama menyertai lawatan, hubungan persahabatan
kita semakin akrab. Bukankah lawatan juga memperkukuh
tali persahabatan ?

Kim : Siti , kita dah pun sampai !

Siti : Mari kita turun , nanti kita sambung lagi perbualan kita.

Salam untuk semua pelajar 5USM semua…

Apa khabar hari ini?

Ok, berikut saya ingin memberi beberapa contoh untuk membina ayat berdasarkan Gambar tunggal yang di beri..

Sila lihat gambar di bawah….

Berdasarkan gambar di atas, beberapa ayat boleh kita bina…antaranya ialah

1. Pakcik Ali sedang bersembang dengan beberapa orang rakannya.

2. Encik Rahmad mendengar cerita daripada Pak Abu sambil bersilang kaki.

3. Mereka berempat sedang berbual di tepi rumah sambil menantikan waktu berbuka puasa.

4. Haji Osman sedang menerangkan masalahnya kepada semua rakan-rakanya yang sudi mendengar.

OK CUBA PELAJAR BINA AYAT MASING-MASING BERDASARKAN FOTO DI BAWAH..

Hantarkan ayat yang telah dibina menerusi komen di bawah.

Komentar
  1. yana berkata:

    Pakcik itu sedang membeli dadih

  2. nuramysha 5usm berkata:

    pak cik ali dan pak abu berkawan baik

  3. nurul afiza berkata:

    Kawasan ini tidak sesuai untuk berniaga,kerana berdekatan tempat pembuangan sampah.

  4. Muhammad Asyraf berkata:

    Pak Halim menegur Samad supaya tidak menjual di tempat yang kotor

  5. Pak mahmud sedang menjual makanan di tempat sampah.

  6. cikgu naza berkata:

    Syabas semua pelajar telah berjaya membina ayat majmuk dengan baik.. teruskan latihan membina ayat…

  7. sarah5usm berkata:

    Encik abu membeli dadih di tepi jalan yang berdekatan dengan rumahnya.

  8. nurrhaniizzati berkata:

    terima kasih cikgu naza

  9. yasmin nabihah berkata:

    Pak Ali sedang membeli dadih berdekatan rumahnya.

  10. Pak Abu memberitahu kepada Pak Ali supaya jangan berniaga di tempat yang tidak sesuai.

  11. nuramysha 5usm berkata:

    di gerai pak mail terdapat sampah sarap.jika kita makan di tempat begitu kita akan dijangkiti kuman dan keracunan makanan

  12. mimi faqihah berkata:

    Di gerai pak Abu terdapat banyak sampah sarap yang bertaburan di sekitar itu.

  13. YASMIN NABIHAH berkata:

    cikgu manalah boleh jual kat tempat sampah

  14. YASMIN NABIHAH berkata:

    ada ke patut jual dadih dekat
    pembuangan sampah

  15. saiyidah berkata:

    Pakcik Osman sedang menjual sayur-sayuran sambil dibantu oleh pakcik Asmadi

  16. ATYN YANA (FATIN ARYANA) berkata:

    KITE PATUT MENGHALANG ORANG MEMBELI APE-APE DI SITU

  17. nuramysha 5usm berkata:

    apalah yasmin ni….memang lah kita tidak boleh menjual makan di situ kerana banyak sampah saraap.oleh itu cikgu kita suruh bina ayat berdasarkan gambar di atas dan membuat ayat supaya mereka tidak membeli makanan di situ faham….

  18. Nafeesa Shahiza berkata:

    Pak Hamid sedang membeli makanan di gerai itu

  19. Umairah Nuraga berkata:

    Seorang peniaga berniaga dadih di tepi tong sampah yang busuk manakala seoarang lelaki yang memakai topi keledar membeli dadih di tempat tersebut.

  20. Umairah Nuraga berkata:

    x patut…..

  21. Nurul Shafiqah Sahira 5usm berkata:

    Sepatut nya beliau tidak boleh menjual dadih berdekatan dengan tempat pembuangan sampah kerana di situ adalah tempat yang sanggat kotor dan tidak bersih

  22. Nurul Shafiqah Sahira 5usm berkata:

    cikgu x online ke hari ni?

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s